21. Suuri tunnusmerkki taivaassa
Johannekselle näytetään suuri merkki taivaassa (joissakin käännöksissä käytetään sanontaa taivaalla): "nainen vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä" (Ilm. 12:1). Kun vielä kerrotaan, että tuo vaimo synnytti poikalapsen, ”joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla”, ja että lapsi ”temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö”, niin mielestäni ei pitäisi olla vaikea päätellä kyseessä olevan Israel!
Tuon suuren tunnusmerkin selityshän löytyy 1. Mooseksen kirjan 37. luvussa, jossa kerrotaan Joosefin näkemästä unesta. Siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartaa Joosefia. Joosef on siis itse tuo kahdestoista tähti! Merkki näin ollen kuvaa erästä Israelin kantaisää, Jaakobia, ja hänestä polveutuvaa kahtatoista sukukuntaa. Eli EU:n kahdellatoista tähdellä ei ole mitään tekemistä tuon merkin kanssa, vaikka niin kuulee joskus selitettävän. Huomaa siis taas yksi profetioiden periaate: Raamattu yleensä selittää itse omat symbolinsa!
Tuo nainen on myös joskus selitetty seurakunnaksi. On kuitenkin tärkeä muistaa, että ei seurakunta ole synnyttänyt poikalasta (Jeesusta Kristusta), vaan juuri toisin päin: tuo Poikalapsi ”synnytti” seurakunnan! Tähän merkkiin liittyy myös yksi mielenkiintoinen yksityiskohta. Kun raskaana oleva nainen kuvataan taivaassa tai taivaalla, jossa hän myös synnyttää, onko siinä viittaus siihen, että naisen raskauden alkuperä on taivaasta? Näinhän Jeesuksen alkuperä todellisuudessa on: Maria oli raskaana Pyhästä Hengestä, (Matt. 1:20).
Kertomuksessa korostetaan myös sitä, että naisen oli vaikea synnyttää. Olen usein miettinyt, voisiko se viitata siihen, että itse Israelin kansalle Jeesuksen hyväksyminen Messiaaksi tapahtuu vasta vaikeiden synnytystuskien kautta. Se tapahtuu vasta Jaakobin ahdistuksen kautta!
Edellisillä sivuilla (ks. 19a. Ilmestyskirjan rakenne) olen selittänyt, kuinka Ilmestyskirja jakautuu kahteen kertomukseen, joissa lopunajan tapahtumat kerrotaan kahteen kertaan. Luvussa kaksitoista alkaa toinen kertomus. Siinä keskitytään erityisesti Israelin kansan vaiheisiin. Siksi kertomus aloitetaan jopa patriarkoista ja Israelin kansan syntymästä saakka.