75. Uudet taivaat ja uusi maa
Raamattu ei kovin paljon uhraa palstatilaa kertoessaan uudesta taivaasta ja uudesta maasta. Seikkaperäisin kuvaus siitä löytyy Ilmestyskirjan ja samalla koko raamatun kahdessa viimeisessä luvussa. Vanhan Testamentin puolella tarkimmat kuvaukset löytyvät Jesajan kirjasta, joskin toisinaan on vaikea erottaa kertooko Jesaja tuhatvuotisesta valtakunnasta vaiko uudesta taivaasta ja maasta.
Jesajan kirjasta ja Ilmestyskirjasta voimme kuitenkin löytää yllättävän samantapaista kuvausta Uudesta Jerusalemista. Yhtäläisyys tulee esille esim. kuvattaessa perustuksia, muureja ja portteja, jotka on tehty jalokivistä. Taivaan ihanuutta kuvatessaan profeetat joutuvat usein tyytymään sanontoihin ”ikään kuin”, ”kaltainen”, ”näköinen” jne. Yllättävää kuitenkin on, että sekä Jesaja että Johannes kuvatessaan Uuden Jerusalemin jalokiviä, eivät käytä sanontaa ”ikään kuin safiiri ja rubiini” tai ”smaragdin ja jaspiksen kaltainen”. He antavat ymmärtää, että ne ovat juuri noita jalokiviä!
Daniel puolestaan tyytyy kuvaamaan muutamalla lauseella taidollisten ja sielujen voittajien osaa iankaikkisessa elämässä. He loistavat kuin tähdet aina ja iankaikkisesti! On hienoa muistaa, että lähes jokainen taivaalla näkyvä tähti on itse asiassa suunnattoman kaukana oleva aurinko. Mikä onkaan se kirkkaus, joka vanhurskailla on kerran iankaikkisuudessa oleva!
Uusi maa on myös täysin uutta, ei enää mitään vanhan korjailua! Kuinka suuri on uusi maa, on ainakin itselleni herättänyt paljon kysymys- ja huutomerkkejä! Jopa uusi Jerusalem, joka laskeutuu taivaasta uuteen maahan, on mitoiltaan kaksi tuhatta kilometriä joka suuntaan, eli sen pituus, leveys ja korkeus on sama, Ilm. 21:16. Kun Johannekselle näytettiin uuden Jerusalemin laskeutuminen alas taivaasta, hän sai katsella tuota kaikkea korkealta vuorelta, Ilm. 21: 9, 10. Kun ajattelee tuon uuden Jerusalemin kokoa, niin olen usein miettinyt, että kyllä tuon uuden maankin täytyy olla valtava ja samalla sen vuoren, jolta Johannes sai tätä kaikkea katsella!
Jo tuhatvuotisessa valtakunnassa maantieteellisesti keskeisimmäksi paikaksi maapallolla muodostuu Israel ja Jerusalem. Sinne kaikki maailman kunnia ja rikkaudet tuodaan, Jes. 60. Mutta myös uudesta Jerusalemista voisi käyttää sanontaa, että se on juutalainen kaupunki! Sen muuri on rakennettu kahdelletoista perustukselle, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä, Ilm. 21:14. Ja kaikkihan muistamme, että apostolit olivat juutalaisia miehiä. Lisäksi kaupungilla on kaksitoista porttia, joihin on kirjoitettu Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet, Ilm. 21:12. Voisiko ironisesti sanoa, että jos jollakin on kovasti vaikeuksia hyväksyä Israelia ja juutalaisia, tai on antipatioita heitä kohtaan, silloin voi olla parempi, ettei haaveile pääsystä tuohon kaupunkiin! No, totuus on kai se, että sellaisella asenteella ei taida olla sinne edes mahdollisuuksia päästä! Siellä on myös elämän puu, jonka lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi, Ilm. 22:2. Ainakin itselleni herää kysymys, mitä kansoilla ja tervehtymisellä tarkoitetaan? No, täytyyhän olla joitakin kysymyksiä, joihin saamme vastauksen vasta tuolla perillä!
Yksi valtavimpia asioita uudessa Jerusalemissa, joka on uudessa maassa, on se, että Jumala itse asuu siellä ihmisten keskellä, Ilm. 21:3! Maa on silloin koko universumissa kaiken keskus, koska Jumala ei tyytyisi asumaan missään reuna-alueilla! Raamatun sanoman vastustajat usein kritisoivat Raamattua siitä, että se edustaa ikään kuin maakeskeistä mallia. Toisaalta edes tiedekään ei tänään tiedä, kuinka suuri universumi on, ja missä kohtaa maapallo siinä sijaitsee. Eihän Raamattu tarkkaan ottaen edes ota kantaa siihen, sijaitseeko maapallo universumin keskellä. Maakeskeisyys tulee kuitenkin esille siinä, että Jumala loi ihmiset vain tälle planeetalle ja lähetti ainoasyntyisen Poikansa vain tänne! Kun luemme Raamatun kuvausta uudesta taivaasta ja uudesta maasta, saamme varmuuden, että ainakin uusi maa tulee olemaan kaiken keskus. Aurinko ei voisi olla kaiken keskus edes omassa aurinkokunnassamme, koska aurinkoa ei enää edes ole! Uskon jopa, että sanonta uusi taivas tarkoittaa sitä, että koko universumi saa uuden muodon.
Raamattu ei tosiaankaan jää hehkuttamaan taivaan ihanuudesta, vaikka inhimillisesti ajatellen siitä voisi kertoa yksityiskohtaisesti kymmeniä tai satoja sivuja. Syy niukkaan kuvaukseen on kai yksinkertaisesti siinä, että siellä on asioita, joita inhimillisillä aisteilla ja ymmärryksellä ei voi kuvata ja käsittää. Lisäksi antaahan Paavali ymmärtää, että siellä on asioita, joista ei ole edes lupa vielä puhua, (2.Kor. 12:4). Mutta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen meitä kehotetaan kilvoittelemaan niin, että voisimme kerran tuon kaiken saavuttaa.