5. Raamatun tyyli ja ilmaisutapa
5. RAAMATUN TYYLI JA ILMAISUTAPA
Raamattu koostuu monista erityyppisistä kirjallisuuslajeista. Siinä on historiaa, sukuluetteloita, aikakirjoja, lakeja, runoja, sananlaskuja, arvoituksia, kertomuksia, vertauksia, profetioita, draamaa, kirjeitä, saarnoja ja apokalyptisia ilmestyksiä. On luonnollista, että noita eri tyyppejä tulee tulkita eri tavalla. Jos sen runollisessa ilmaisussa sanotaan esim. puiden ja virtojen paukuttavan käsiänsä (Jes. 55:12; Ps. 98:8), emme tietenkään tarvitse ymmärtää sitä kirjaimellisesti. Tai jos profeetallisessa tekstissä puhutaan lentävästä kirjakääröstä (Sak. 5:1), emme voi ottaa sitä kirjaimellisesti, vaan on se vertauskuva jostakin. Yleisin kirjallisuuden laji Raamatussa on kertomus eli narratiivi. Kertomuksia koko Raamatun sisällöstä on n. 40 prosenttia.
Vaikka Raamattu sisältää monenlaisia tyylilajeja, on sen ilmaisutapa usein yksinkertainen ja pelkistetty. Olen jostakin vuosien varrella saanut tuon kuvassa olevan luomiskertomukseen liittyvän tekstin. En tiedä, kenen tekemä se on, mutta siinä on oivallisesti tuotu esille, millainen kaunokirjallisuustuote olisi ihmisviisaudella kirjoitettu luomiskertomus. Mutta Jumalan Hengen inspiroima tuote on pelkistetty, koruton ja vaikuttava!
Olen monta kertaa ihastellut tuota Raamatun pelkistettyä ja yksinkertaista tyyliä. Se usein kuittaa yhdellä lauseella asioita ja tapahtumia, joista tänä päivänä kirjoitettaisiin kirja tai tehtäisiin elokuva. Otetaan esimerkiksi vaikka kuningas Daavidin lankeemus Batseban kanssa. Raamattu kertoo itse lankeemuksen lyhyesti: ”Niin Daavid lähetti sanansaattajat häntä noutamaan, ja hän tuli hänen luoksensa. Ja Daavid makasi naisen kanssa, joka juuri oli puhdistautunut saastaisuudestaan. Sitten tämä palasi kotiinsa.”, (2.Sam. 11:4). Hyvänen aika, Batseba palasi jo kotiinsa, ennen kuin ihmisten lankeemuksilla mässäilevät nykyajan juorulehtien toimittajat olisivat ehtineet ottaa edes muistiinpanovälineitä esille!
Tai ajatellaanpa Jeesuksen kärsimyksiä ja ristinkuolemaa. Gibson teki niistä aikanaan kokonaisen elokuvan, mässäillen Jeesuksen ruoskimisen, kidutuksen ja ristiinnaulitsemisen yksityiskohdilla. Mutta Raamattu kuvaa nuo kohdat hyvin yksinkertaisesti: ”Silloin Pilatus otti Jeesuksen ja ruoskitti hänet.” ja ”Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle.” (Joh. 19:1,18).
Jumalan sana ei perustukaan inhimillisiin korulauseisiin, vaan se ”on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija.” (Hepr. 4:12). Profeetta Jeremian kautta Herra myös sanoo sanastaan: ”Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?” (Jer. 23:29).