63. Kuudes malja: Harmagedon

Tulosta sivuTulosta sivu

Kuudes malja tuo mukanaan ns. Harmagedonin taistelun, joka tarkoittaa, että lukuisat sotajoukot kokoontuvat Israelin maaperälle ”sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä” (16:14). Tekstissä mainitaan oikeastaan kaksi asiaa, jotka saavat aikaan tämän joukkojen kokoontumisen. Ensiksikin sanotaan, että malja vuodatetaan Eufrat-virtaan, joka kuivuu, ja näin tie valmistuu auringon noususta tuleville kuninkaille. Jo toisen kerran Ilmestyskirjassa mainitaan Idästä tulevien sotajoukkojen suuri merkitys, (vaikkakin tämä on eri tapahtuma kuin Ilm. 9:14-16). Toiseksi sanotaan, että lohikäärmeen, pedon ja väärän profeetan suusta lähtee kolme saastaista henkeä, jotka lähtevät maanpiirin kuningasten luo ikään kuin houkuttelemaan heidät tuohon kohtalokkaaseen taisteluun.

Harmagedon tulee, joko heprealaisista sanoista har ja Megiddo, joka tarkoittaa Megiddon vuorta, tai on myös tulkittu, että se voisi olla har-megadon, joka tarkoittaa joukkojen kokoamista. Kyseessä on ilmeisesti Megiddon kaupungin lähellä sijaitseva ylänkö, joka on ollut lukuisten taistelujen kenttänä jo Vanhan Testamentin ajoista lähtien. Nimi Harmagedon esiintyy vain tässä kohtaa raamatussa, mutta kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata, tuosta samasta tapahtumasta kertovat lukuisat raamatun kohdat. Esim. profeetta Joel puhuu Joosafatin laaksosta, jossa Herra istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja. Eli Herra sallii lopunaikana kansakuntien sokaistua niin, että ne kokoontuvat joka taholta taisteluun Israeliin. Koska Harmagedon on yksi suurimmista tasangoista Israelissa, on se otollisin sotajoukkojen kokoontumispaikka. Mikä on perimmäinen motiivi kokoontumiselle, jää hieman epäselväksi. Ehkä se on osaltaan ylpeä uhma ja ajatus nousta itse Israelin Herraa ja Hänen Voideltuaan vastaan. Onko toisaalta kyse kansojen keskinäisestä voimain koettelusta, koska noista raamatun kohdista saa myös selvästi käsityksen, että lopulta toisen miekka on toista vastaan?

Mutta kansojen rientämiseen Israeliin saattaa olla vielä eräs syy.